Pauze Start

Eten en drinken

Het probleem van overgewicht wordt ook in Nederland steeds groter. Omdat voorkomen beter is dan genezen, is het verstandig om voor je hapjes, snacks en drankjes koopt die als goed voor kinderen worden aangeprezen, eerst even op de verpakking te lezen wat erin aan suikers, vetten en calorieën. Wanneer je hier nu op let, bevordert dat gezond eetgedrag op latere leeftijd.

Aan de hand van de groeicurve op het consultatiebureau is het snel vast te stellen of je kind boven, onder of op het gemiddelde gewicht zit wat gezond is voor zijn leeftijd. Twijfel je over het eetgedrag van je kind, hou dan een eetdagboekje voor hem bij en noteer daar alles in wat hij binnenkrijgt. Na twee weken heb je een redelijk beeld van het eetpatroon van je kind. Op het consultatiebureau kunnen ze je adviseren over eventuele aanpassingen in het dieet van je kind.

Lust niet
In deze leeftijd begint je kind zijn eigen persoonlijkheid volop te ontdekken, en ook zijn eigen wil... Niet willen eten hoort daar vaak bij. Geef hier zo min mogelijk aandacht aan en beloon je kind als hij wel goed eet. Lust je kind iets niet, dring dan niet aan. Vervang de groenten en fruit die je kind niet lust tijdelijk voor de groenten of fruit die je kind wel lekker vindt. En probeer het een paar weken later gewoon opnieuw.

Gezond eetpatroon
Veel informatie over gezond eten en bewegen met kinderen van 1 tot en met 3 jaar vind je in deze folder en download de handige pdf met aanbevolen hoeveelheden voor kinderen in de leeftijd van 1-8 jaar.  Of kijk eens op www.voedingscentrum.nl of www.keukenkikker.nl 
Tot je kind 4 jaar is, heeft hij nog steeds elke dag 10 microgram extra vitamine D nodig.

Waar kun je ons vinden?

Vul hieronder je postcode of woonplaats in en vind snel het consultatiebureau in jouw wijk of gemeente.